ارسال رایگان برای سفارشات بالای 3 میلیون تومان
فواید عجیب و ناشناخته بزاق دهان

فواید بزاق دهان چیست؟

“بزاق” یا آب دهان شاید به نظر بسیاری از ما آنچنان مهم نباشد اما میدانستید که بزاق دهان انسان نخستین و اصلی ترین سد در برابر پوسیدگی ها و باکتری های دندان ها می باشد؟ بزاق دهان مهمترین محافظ دندان هایمان است. همچنین با آزمایش این ماده می‌ توان به نکات زیادی در مورد وضعیت سلامت افراد پی برد.

طبق تحقیقات اخیر «دانشگاه جان هاپکینز»، بزاق دهان در واقع گنجی از اطلاعات است که بدون هزینه زیادی می‌ توان آن را مورد آزمایش قرار داد.

آزمایش بزاق دهان جایگزین مناسبی برای آزمایش خون

یک سوم از قربانیان حمله قلبی بدون اینکه بدانند کلسترول و یا فشار خون آن‌ ها بالا بوده، جان خود را از دست می‌ دهند. آن هم فقط به این دلیل که آزمایش خونی که امروزه برای تشخیص بیماری‌های قلبی از افراد گرفته می‌ شود، تجربه سخت و دشواری است.

چون این آزمایش نه تنها پر هزینه است، بلکه برای انجام آن باید متحمل درد هم بشوند. همچنین برای افرادی که فوبیای خون دارند، و از رفتن به کلینیک‌ های پزشکی و بیمارستان‌ ها برای انجام آزمایش خون خودداری می‌ کنند، تجربه ای سخت است.

طبق گفته‌ های محققان، بزاق شامل‌‌ همان پروتئینی است که در خون وجود دارد. وجود مقدار خاصی از «پروتئین واکنش دهنده C» در خون افراد نشان دهنده بیماری‌ های قلبی است. در واقع آب دهان می‌ تواند سالم بودن قلب انسان را نشان بدهد.

آزمایش بزاق دهان را حتی می‌ توان در خانه هم انجام داد. در نتیجه نیازی به رفتن به کلینیک‌ های پزشکی و آزمایشگاه نیست.

بزاق دهـان و تاثیر آن بر روی دندان ها

بزاق با خاصیت شستشو و لغزنده ای که دارد باعث برداشته شدن باکتری های سست از روی دندان ها می شود. همچنین بزاق خاصیت ضد باکتریایی دارد و تعداد باکتری ها را متعادل نگه می دارد مگر اینکه به واسطه افزایش پوسیدگی های دندان تولید باکتری ها بیشتر باشد.

همچنین بزاق دهان دارای املاح و یون هایی است که باعث مقاوم سازی مینای دندان ها شده و  در برابر آسیب ها محافظت می نماید.

از دیگر فواید بزاق دهان می توان به این مورد اشاره کرد که ترمیم زخم های دهان و روی زبان را سرعت می بخشد. بزاق مواد قندی و شیرینی جات و چربی ها را از روی سطوح دندانی بر می دارد همچنین آب دهان مانع از این می شود که ورودی های ترش مزه به مدت طولانی مدت مینای دندان را حل کند.

البته مسواک زدن را فراموش نکنید، چرا که باکتری هایی که به واسطه پلاک به دندان ها محکم چسبیده اند را باید با مسواک زدن از بین ببرید.

بزاق دهان به هضم بهتر غذا نیز کمک می کند. همچنین بزاق از مری در برابر تحریک کننده های مضر محافظت میکند و مانع از بروز سوزش معده در انسان می شود.

همچنین لازم است به مواردی توجه داشته باشید. گفته می‌شود در زمان خوابیدن میزان ترشح بزاق دهان به یک سوم کاهش پیدا میکند، پس چنانچه عوامل پوسیدگی زایی در دهان وجود داشته باشند، مانند خوردن مواد قندی قبل از خواب. یا مسواک زدن دندان ها، خیلی آسان تر پوسیدگی بر روی دندان ها حذف می شود.

فواید عجیب و ناشناخته بزاق دهان

تشخیص میزان استرس فرد با آب دهان

استرس باعث می‌ شود بدن در شرایط «گریز یا فرار» قرار گیرد. اضطراب، افزایش ضربان قلب، افزایش هورمون آدرنالین و همچنین افزایش ترشح بزاق را در پی دارد. غده‌ های بزاقی آنزیمی به نام «آلفا آمیلاز بزاقی» را ترشح می‌ کنند که وجود این آنزیم نشان دهنده استرس در فرد است. استرس و ناراحتی‌ های احساسی و روانی که یک زن باردار تجربه میکند میتواند بر روی جنین هم تاثیر بگذارد.

گروه پزشکی جان هاپکینز با اندازه گیری میزان آنزیم آلفا آمیلاز بزاقی مادر، میزان تاثیر استرس مادر بر روی جنین را اندازه گرفتند. آنها میزان تغییرات طبیعی آنزیم بزاقی آلفا آمیلاز را در طول دوره بارداری اندازه گرفتند و به الگویی دست یافتند که در حال بررسی بر روی آن می باشند.

افزایش سیستم ایمنی بدن نوزاد با بزاق دهان مادر

در دوران قدیم، پیش جویدن غذا توسط بزرگسالان و دادن آن به نوزاد روش مناسبی برای اجداد ما بود چرا که به مخلوط کن دسترسی نداشتند. اما ممکن است در دوره مدرن امروزی دوباره این شیوه رواج پیدا کند. چرا که دانشمندان کشف کرده‌ اند، بزاق دهان مادر باعث افزایش سیستم ایمنی بدن نوزاد میشود.

پیش جویدن غذا بدن نوزاد را با پاتوژن‌ های بیماری زا موجود در آب دهان مادر آشنا می‌ کند که باعث تولید آنتی بیوتیک در بدن او شده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن نوزاد را در برابر پاتوژن‌ های بیماری زا در آینده آماده میکند. علاوه بر این، پیش جویدن احتمال ابتلا به بیماری‌ های خود ایمنی ای که بیشتر در کشورهای صنعتی شایع است،  از جمله آسم را، کاهش می‌ دهد.

بر اساس اپیدمیولوژی یکی از دلایلی که افراد به این بیماری‌ ها مبتلا می شوند این است که بدن آن‌ ها تا قبل از دو سالگی پاتوژن‌ های این بیماری‌ ها را شناسایی نکرده است. خوشبختانه بزاق دهان پر از پادتن است که احتمال ابتلا به عفونت‌ های باکتریایی را کاهش میدهد. در نتیجه بدن نوزاد با خوردن غذای جویده شده مادر پاتوژن‌ های بیماری زا را شناسایی و از ابتلا به بیماری جلوگیری میکند.

نسخه ژنی بزاق دهان

بزاق دهان شامل نسخه کامل ژن‌ های شما می باشد. در نتیجه کار با آن نسبت به روش‌ های دیگر آزمایش آسانتر است.

دکتر رینجر در این باره گفته است:

“تنها نصف یک قطره از بزاق دهان برای گرفتن نمونه DNA فرد کافی است. همچنین این نمونه‌ ها را چندین بار می‌ توان گرم و فریز کرد و مورد آزمایش قرار داد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
WeCreativez WhatsApp Support
در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود
چطور میتونیم کمکتون کنیم!